روایت عاشورا
عاشورا پیام زندگی
درباره وبلاگ


مطالب جامعی درباره ی واقعه ی عاشورا از جمله پیام عاشورا ، احادیث عاشورا ، معرفی كتب عاشورایی ، نمای عاشورایی ، موبایل عاشورایی و ...

مدیر وبلاگ :
خرید بک لینک
نظرسنجی
چقدر درباره عاشورا می دانید؟





جمعه 8 شهریور 1398


یكى از مبانى اعتقادى شیعه - در اصل همانند نبوت - برترى امام در همه اوصاف حسنه و فضایل اخلاقى انسانى است . و امام افضل افراد امت و ارجح از همه آحاد مردم باشد؛ زیرا مقدم داشتن مفضول و كسانى كه از لحاظ فضایل در سطح پایین قرار دارند بر فاضل و افراد برجسته و لایق ، عقلا نادرست و بر خلاف نظام اتم آفرینش و قانون تشریع الهى است . و این حقیقت را مى توان از این آیه شریفه به وضوح دریافت كه :

افمن یهدى الى الحق احق ان یتبع امن لا یهدى الا ان یهدى فما لكم كیف تحكمون . (1)

آیا كسى كه هدایت به سوى حق مى كند براى پیروى شایسته تر است یا آن كس كه خود هدایت نمى شود مگر هدایتش كنند؟ شما را چه مى شود، چگونه داورى مى كنید؟!
اصلا واژه امام كه از قرآن كریم گرفته شده است ، به معناى رهبر، پیشوا، الگو و سرمشق است . الگو و سرمشق در چه ؟ در همه فضایل معنوى و اخلاقى ، در علم و دانش ، در تواضع و فروتنى ، در كرامت و عزت نفس ، در عبادت و شجاعت ، در كرم و سخاوت ... و بالاخره در صبر و شكیبایى به هنگام مقابله با دشمن و در استقامت و پایدارى در دفاع از اسلام و قرآن و این است مفهوم امام
حسین بن على علیه السلام یكى از امامان و پیشوایان معصوم و یكى از این الگوهاست كه چون در صحنه مبارزه با دشمن قرار مى گیرد، پیام استقامت و پایدارى او در همه انسانها موج و تحرك ایجاد مى كند و آنجا كه اسلام به فداكارى او نیازمند است ، شعار صبر و شكیباییش براى همه جهانیان الگو و سرمشق مى گردد.
این معنا و پیام استقامت و پایدارى در كلمات حسین بن على علیه السلام بیش از پیامهاى دیگرش منعكس گردیده و تعداد این شعارها در گفتار آن حضرت كه به صورت نظم و نثر به دست ما رسیده ، بیش از سایر پیامها و شعارهایش ظهور و تجلى دارد كه در اینجا بیست مورد از آنها را ذكر مى كنیم :
1- و یزید رجل فاسق شارب الخمر قاتل النفس المحرمة معلن بالفسق و مثلى لا یبایع مثله (2)
و یزید شخصى است فاسق ، شرابخوار، آدمكش و آشكارا مرتكب فسق و فجور مى شود و شخصى مانند من با فردى مثل او بیعت نخواهد كرد
به طورى كه در صفحات گذشته اشاره نمودیم ، امام علیه السلام این جمله را در پاسخ ولید بن عتبه فرماندار مدینه ایراد فرمود كه پس از مرگ معاویه به آن حضرت پیشنهاد بیعت با یزید را مطرح نمود و این جمله در عین اینكه فساد یزید را بیان مى كند، پایدارى و استقامت حسین بن على علیه السلام را نیز مى رساند كه در مقابل فساد، به مبارزه ادامه خواهد داد: و مثلى لا یباع مثله
2- و انى لا اعطى الدنیة من نفسى ابدا
همانا من هیچ گاه زیر بار ذلت نخواهم رفت
امام علیه السلام این جمله را در پاسخ برادرش عمر معروف به اطرف بیان نمود، آنگاه كه او قبل از حركت از مدینه ، حادثه كربلا و جریان شهادت امام را از زبان امام حسن نقل و در خواست نمود كه امام از این سفر منصرف شود و با یزید سازش ‍ كند، آن حضرت در پاسخ وى ضمن اینكه آگاهى خود را بیش از آنچه عمر اطرف در جریان این حوادث بود، به اطلاع وى رسانیده و جریان شهادت خود و امام مجتبى را به طورى كه از رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم شنیده بود براى وى نقل كرد، این جمله را هم اضافه نمود كه : به خدا سوگند! به این همه فشارها ابدا به زیر بار ذلت نخواهم رفت

3- یا اخى ، لو لم یكن فى الدنیا ملجا و لا ماوى لما بایعت یزید بن معاویة . (3)
برادر (محمد!) اگر در تمام دنیا (با این همه وسعت ) هیچ پناهگاه و ملجاءاى نباشد، باز هم من دست بیعت به یزید بن معاویه نخواهم داد
امام علیه السلام این جمله را در پاسخ برادرش محمد حنیفه فرمود، آنگاه كه وى به آن حضرت این چنین پیشنهاد نمود كه به عقیده من شما در یك شهر معین اقامت نكنید و به همراه فرزندانت در یك منطقه دور دست قرار بگیرید و از آنجا نمایندگانى را به سوى شهرها گسیل دارید، اگر مردم با شما بیعت نمودند، شكر خداى را به جاى آورید و اگر با دیگران بیعت كردند، باز هم لطمه اى بر شما وارد نخواهد گردید.
4- و انى لا ارى الموت الا سعادة ، و الحیاة مع الظالمین الا برما . (4)
من (در چنین محیط ذلت بار) مرگ را جز سعادت و خوشبختى و زندگى با این ستمگران را چیزى جز ننگ و نكبت نمى دانم
این جمله از فرازهاى سخنرانى آن حضرت است كه در روز دوم محرم ، پس از ورود به كربلا ایراد فرموده است .
5- و الله لا اعطیهم یدى اعطاء الذلیل ، و لا افر فرار العبید . (5)
به خدا سوگند! نه دست ذلت در دست آنان مى گذارم و نه مانند بردگان از صحنه جنگ و از برابرشان فرار مى كنم
امام این جمله را در ضمن سخنرانى اول خود در روز عاشورا ایراد فرمود.

1- یونس / 35.
2- لهوف / 10. بحار الانوار 44 / 325 و عوالم 17 / 174.
3- مقتل عوالم 17 / 178 و خوارزمى 1 / 188.
4- بحار الانوار 44 / 192.
5- مقتل خوارزمى 1 / 253.

منبع: کتاب پیام عاشورا



نوع مطلب : پیام عاشورا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات